تست

 | تاریخ ارسال: 1402/3/3 | 

 

The effect of motor and computer games on attention and social communications

of male students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder 10-12 years

 

 

 

 

 

Abstract

 

Introduction: Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, in addition to attention deficit hyperactivity disorder and alertness problems, show the the lowest level of social activity and they have more trouble finding and keeping friends.

Aim: The aim of this study was to investigate the effect of motor and computer games on the attention and social communications of male students with attention deficit hyperactivity disorder aged 10-12 years.

Method: The statistical population of the present study was all elementary male students aged 10-12 years with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder in District 4 of Tehran in 2021 and 36 of them were purposefully and accessibly selected. Motor and computer games were performed in 8 weeks and in each session in 3 sessions of 60 minutes. The Connors questionnaire of the parents' version and the Zebov questionnaire were filled out by the parents in the pre-test and post-test. Repeated measure analysis and paired t-test were used to analyze the data using SPSS software version 23.

Results: The results showed that motor and computer games had a significant positive effect on attention and social communications; but there was no significant difference between the effects of these two interventions on any of the research variables.

Conclusion: Motor and computer games improve attention and social communications in children with attention deficit / hyperactivity disorder; therefore, it is recommended that these games be used to help children with attention deficit / hyperactivity disorder.

 Keywords: Motion games, Computer games, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Attention, Social communications

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تأثیر بازی‌های حرکتی و رایانه‌ای بر توجه و روابط اجتماعی دانش‌آموزان پسر

مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی 12-10 سال

 

 

 

 

چکیده

 

مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی علاوه بر مشکلات عملکرد توجه و هوشیاری، پایین‌ترین سطح فعالیت اجتماعی را نشان می­دهند و مشکلات بیشتری در دوستیابی و حفظ آن دارند.

هدف: هدف از تحقیق حاضر تأثیر بازی‌های حرکتی و رایانه‌ای بر توجه و روابط اجتماعی دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی 12-10 سال بود.

روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان پسر ابتدایی 12-10 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی منطقه 4 تهران در سال 1400 بودند. از میان آن‌ها تعداد 36 نفر به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. بازی‌های حرکتی و رایانه‌ای در 8 هفته و هر هفته در 3 جلسه 60 دقیقه‌ای صورت پذیرفت. پرسشنامه کانرز نسخه والدین و پرسشنامه زبوف در پیش‌آزمون و پس‌آزمون توسط والدین پر شد. از تحلیل واریانس مرکب و از آزمون تی همبسته جهت تحلیل داده­ها و با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.

یافته­ها: بازی­های حرکتی و رایانه­ای تأثیر مثبت معنی­داری بر توجه و ارتباط اجتماعی داشتند (05/0P≤)؛ اما بین تأثیر این دو مداخله بر هیچ یک از متغیرهای تحقیق تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (05/0P≥).

نتیجه­گیری: بازی­های حرکتی و رایانه­ای موجب بهبود توجه و روابط اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی می­شود؛ بنابراین پیشنهاد می­شود از این بازی­ها برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی استفاده شود.

کلیدواژه­ها: بازی‌های حرکتی، بازی­های رایانه­ای، نقص توجه/ بیش­فعالی، توجه، روابط اجتماعی




CAPTCHA